Det tager ofte mange år at opbygge et stærkt brand og give sin virksomhed de bedste vilkår for at være en god forretning.
Det kan til gengæld tage ganske kort tid at få det brudt ned igen.
Skattesager, MeToo, hvidvask, korruption, klima og tilsvarende sager. Der er mange nye eksempler, hvor vi ser virksomheder uforvarende havne i shitstorms, mediernes søgelys og myndighedernes granskning. Her står de ofte splittet mellem juridiske rammer, hensyn til fortrolige oplysninger, krav om ansvarlig adfærd og et konstant behov for at kommunikere til medarbejdere, kunder og omverdenen.
En krise er ikke altid selvforskyldt, og den er ikke altid fair, men det ændrer ikke på, at den kan være ødelæggende for virksomheden. Samtidig er det forbundet med sund fornuft og god bundlinje generelt at have styr på sin governance, compliance, ESG og stakeholder management.
Derfor er det en god investering at få hjælp og rådgivning udefra til at lægge en strategi for det juridiske område og for kommunikationen i forlængelse heraf. Det giver de bedst mulige vilkår for at håndtere en krise – og ofte kan disse forberedelser forhindre, at krisen overhovedet opstår.